معماری مدرن چیست ؟

ashome-Image ashome-Image ashome-Image ashome-Image

طلوع معماری مدرن زمانی آغاز شد که صنعت دستی با صنعتی سازی ماشینی جایگزین شد. معماران مدرن برای ابداع روش‌های ساختمانی تلاش کردند که بیشتر بر نحوه زندگی انسان‌ها در مقایسه با آنچه که زیبا می‌دانستند تمرکز داشت. این معماری مانند سبک های احیاگر احساساتی نیست. در عوض، نوآورانه، تجربی و حداقلی است. معماری مدرن سبکی از ساختمان است که بر عملکرد و یک فرم ساده بیش از تزئینات تأکید دارد. این زیبایی‌شناسی طراحی، انحراف از خانه‌های پیچیده‌تر و تزئین‌شده‌تر مانند سبک‌های ملکه آن، ویکتوریایی یا احیای گوتیک است. معماری مدرن معمولاً شامل خطوط تیز و تمیز است. تنها در ایالات متحده چندین سبک معماری مدرن وجود دارد. از سال 1930 تا 1970، دسته بندی هایی مانند اکسپرسیونیست، سازه گرایی، و مدرن در اواسط قرن متولد می شوند. در این محتوا به بررسی خلاصه ای ظهور معماری مدرن اشاره خواهد شد که تاثیر زیادی را در ساخت بناهای مختلف خصوصا ویلاسازی به همراه داشت.

ashome

تاریخچه معماری مدرن

ashome ashome

جنبش مدرن کوتاه مدت نبود، و چندین سبک فرعی را در بر می گیرد که نزدیک به 60 سال را در بر می گیرد. به این ترتیب، تعیین نقطه شروع دقیق می تواند دشوار باشد. برای برخی، این سبک شامل معماری انتقالی بیشتری مانند هنر دکو و جنبش های هنر و صنایع دستی است. برای دیگران، آن سبک های قبلی به عنوان الهام بخش معماران مدرن اواسط قرن “ناب” عمل می کردند. تولد طراحی مدرن با این فکر به وجود آمد که فرم باید از عملکرد پیروی کند. این ایده با معمار لوئیس سالیوان آغاز شد که ساختمان هایی را برای نمایشگاه جهانی شیکاگو در سال 1893 طراحی کرد. آن مانترا پایه و اساس معماران مدرن شد. دیگر پیشگامان محبوب معماری مدرن عبارتند از: فرانک لوید رایت، استاتلیش باهاوس، لودویگ میس ون در روهه و لوکوربوزیه. زیبایی شناسی طراحی مدرن در دهه 1930 در نوسان بود و به مدرنیسم بین المللی یا سبک بین المللی معروف شد. این زیبایی شناسی طراحی پس از نمایشگاه معماری فیلیپ جانسون در سال 1932 به وجود آمد. به طور کلی، شناخته‌شده‌ترین نمونه‌های معماری مدرن در اواسط قرن بیستم به پایان می‌رسند، اما سبک طراحی همچنان بر ساختمان‌ها تا اواخر قرن بیستم تأثیر می‌گذارد.

ویژگی های معماری مدرن

ashome ashome

از آنجایی که سبک های بسیاری از معماری مدرن وجود دارد، چندین ویژگی تعیین کننده وجود دارد. اینها برخی از رایج‌ترین و گسترده‌ترین ویژگی‌های کلیدی هستند که در اشکال مختلف دیده می‌شوند.

  • خطوط تمیز و کمینه این خطوط فاقد تزئینات اضافی هستند و عموماً بافتی صاف و یکدست دارند.
  • برآمدگی های وسیع سقف. چندین خانه مدرن بر ساختارهای افقی و کم ارتفاع با برآمدگی های سقفی بزرگ تأکید دارند.
  • دیوارهای شیشه ای و پنجره های بزرگ. استفاده بسیار سخاوتمندانه ای از شیشه خواهید دید که مقدار قابل توجهی از نور طبیعی را به داخل می دهد.
  • پلان های باز و کاملاً مشخص. از آنجایی که معماری مدرن بر فرم بیش از عملکرد تمرکز می کند، معماران به دنبال آن بودند که پلان های بزرگ و وسیع را با فضاهای غذاخوری و نشیمن که به یکدیگر سرازیر می شدند، بگنجانند.
  • مصالح ساختمانی مدرن و سنتی. برخی از مصالح رایج در خانه های مدرن عبارتند از فولاد، بلوک بتنی، آهن و شیشه. مصالح ساختمانی مرسوم تری مانند چوب، آجر و سنگ به روش های ساده تری برای نشان دادن زیبایی طبیعی خود استفاده می شد.
  • رابطه با محیط بیرون. در هنگام ورود به سایت‌های ساختمانی و اینکه ساختمان‌ها چگونه با چشم‌انداز طبیعی اطراف آن ارتباط برقرار می‌کنند، فکر زیادی شده است.
  • طرح های نامتقارن معماران مدرن با اشکال بزرگ و صاف و ترکیبات نامتقارن که به طور تمیز و بدون هیچ گونه تزئینات اضافی طراحی شده بودند، بازی می کردند.

نکات جالب درباره معماری مدرن

ashome ashome
  • رایج ترین موضوع حذف زیور آلات است: سبک های اولیه معماری مدرن هنوز از تزئینات استفاده می کردند. برای مثال، فرانک لوید رایت از پنجره‌های شیشه‌ای هنری استفاده می‌کرد تا هیچ اثر هنری اضافی مورد نیاز نباشد. فراتر از آن، معماری مدرن عمدتاً تحلیلی است و نمایشی نیست.
  • معماری مدرن با معماری معاصر متفاوت است: برای برخی افراد، معماری مدرن و معاصر یکسان هستند. با این حال، معماری مدرن از یک جنبش هنری به نام مدرنیسم الهام گرفته شد و تا حدود سال 1960 ادامه یافت. معماری معاصر شامل معماری گذشته از دهه 1960 و منتهی به امروز است. به طور خلاصه، معماری معاصر منعکس کننده سبک هایی در این لحظه است که اتفاقا بسیار متنوع هستند.
  • در نهایت، خانه های مدرن برای زندگی روزمره خیلی سرد به نظر می رسید: خانه های مدرن از این جهت انقلابی بودند که مفهوم فضای آزاد را پذیرفتند. ایدئولوژی همچنین بهم ریختگی و تعلقات اضافی را رد می کرد. با این حال، با ادامه دوره طراحی، بسیاری از معماران این مفهوم سختگیرانه از فضا و کمبود چیز را به عنوان سرد و غیرشخصی به چالش کشیدند. این تکامل طرح‌های معاصر بیشتری را به همراه داشت که برای ترکیب تزئینات و رنگ‌ها کار می‌کردند. در خانه‌های امروزی، می‌توانید یک پلان مفهومی باز داشته باشید، اما در عین حال عنصری از حریم خصوصی نیز داشته باشید.

به طور خلاصه، معماری مدرن در او در اوایل دهه 1900 و در حوالی دهه 1960 به پایان رسید، زمانی که طراحی های معاصر بیشتری به کار گرفته شد. اصول اساسی معماری مدرن شامل فرم زیر عملکرد، خطوط تمیز و فقدان تزئینات است. در نهایت، اصول مدرن به دلیل فضای بیش از حد و ماهیت شدید مصالح ساختمانی برای زندگی روزمره بسیار سرد شد.