مهارت‌های مشاور املاک

ashome-Image ashome-Image ashome-Image ashome-Image

شغل مشاور املاک مزایای زیادی دارد، این شغل ساعات کاری مشخصی ندارد، نیاز به مدرک تحصیلی خاصی ندارد، فعالیت فیزیکی زیادی برای انجام آن مورد نیاز نیست و افراد می‌توانند درآمد زیادی از این طریق کسب نمایند. اما تمام این موارد بستگی به این موضوع دارد که شخصی که می‌خواهد تحت عنوان مشاور املاک فعالیت نماید، مهارت‌هایی را که مورد نیاز برای فعالیت در این حوزه شغلی است، دارا باشد. اشخاصی که بدون داشتن تخصص و اطلاعات کافی وارد این حیطه می‌شوند، به موفقیت مورد انتظار از اشتغال در این زمینه نخواهند رسید. برخی از مهارت‌های مورد نیاز برای مشاور املاک به این شرح است:

ashome

مهارت‌های ارتباطی

ashome ashome

مشاور املاکی که با امضای قرارداد استخدام مشاور املاک در بنگاه‌های املاک فعالیت می‌نماید، دارای ارتباط زیادی با افراد و مشتریان است. مشاور املاک باید به این افراد مشاوره‌های مورد نیاز را در زمینه رهن، اجاره، خرید و فروش ملک ارائه نموده و با صاحبین مشاغل و متقاضیان مسکن مذاکره نماید و تمام این موارد، نیازمند داشتن فن بیان و مهارت‌های ارتباط عمومی بالایی می‌باشد.

مشاور املاک در معاملات ملکی، نماینده طرفین است و در نتیجه، باید بتواند بر سر شرایط قرارداد مذاکره نموده و مشتریان را به خواسته‌شان برساند. همچنین مشاور املاک باید با مشتریان صادق بوده و همین‌طور، شرایط ملک مورد تقاضا را برای آن‌ها بیان نماید. به همین دلیل، این افراد باید برای تقویت مهارت‌های ارتباط با افراد تلاش نموده تا بتوانند اعتماد مشتریان را جلب نموده و رضایت آن‌ها را برای همکاری با بنگاه املاک به دست آورند.

مهارت تجزیه و تحلیل بازار

ashome ashome

مشاورین املاک باید بازار مسکن و نوسانات آن را به‌خوبی بشناسند تا بتوانند در این زمینه فعالیت نمایند. این شناخت، شامل آگاهی از قیمت منطقه‌ای و به‌روز ملک در مناطق جغرافیایی مختلف، شناخت مناطق پرتقاضا از نظر مسکن، تحلیل نواحی مختلف شهری از نظر رشد ملکی در سال‌های آینده برای مشاوره دادن به سرمایه گذاران و شناخت مؤلفه‌های مختلف در ایجاد نوسان در بازار ملک و مسکن می‌باشد.

یکی از اصلی‌ترین تعهدات مشاور املاک در قرارداد استخدام مشاور املاک، تحلیل بازار ملک است و بنگاه‌های املاک از مشاورین خود می‌خواهند عوامل گوناگون مؤثر در قیمت مسکن و همین‌طور عوامل مؤثر در افزایش و کاهش تقاضای افراد برای ملک را بررسی نموده و از سیاست‌های قیمت‌گذاری و معامله صحیح ملکی آگاه باشند تا بتوانند به مشتریان برای خرید یا اجاره مسکن و به صاحبین ملک برای فروش بهتر ملک خود و همین‌طور به سرمایه‌گذاران و به مهندسین ساخت‌وساز، برای شروع فعالیتشان در زمینه ملک مشاوره‌های لازم را ارائه نمایند.

مهارت‌های شناخت و آگاهی از قوانین ملکی، ثبتی و حقوقی

ashome ashome

تمامی مشاوران املاک باید با قوانین مرتبط با ملک و قوانین معاملات ملکی و قواعد و مقررات ثبتی، شهرداری، دارایی و غیره آشنا باشند. اگر مشاور املاک از این قوانین بی‌اطلاع باشد، ممکن است مشاوره اشتباه به افراد داده و آن‌ها را گمراه نماید. مشاور املاک همین‌طور باید از قواعد حقوقی معاملات و قوانین حاکم بر قراردادهای مختلف مانند رهن و اجاره آشنایی کافی و لازم داشته باشد.

مهارت بررسی همه‌جانبه ملک

ashome ashome

یکی از وظایف و تعهدات مشاور املاک در متن قرارداد استخدام مشاور املاک، بررسی ملک مورد معامله است. مشاور املاک باید تمامی ملک‌هایی که فایل آن‌ها را در اختیار دارد، از نظر سال ساخت بنا، نوع بنا از نظر ویلایی یا آپارتمان بودن، تعداد واحدهای ساختمانی که ملک در آنجا مستقر است، متراژ بنا، تعداد اتاق‌ها، مکان جغرافیایی بنا از نظر کوچه، خیابان و قرار گرفتن یا نگرفتن در طرح‌های شهرداری و همین‌طور از نظر سند آن ملک و مالکیت سند آن را بررسی نماید تا بتواند اطلاعات دقیق و واقعی در اختیار مشتری بگذارد.

علاوه بر موارد بالا، مشاور املاک باید در کار خود دقیق باشد و به طور مداوم دانش خود را به‌روز نموده و اصول مشتری‌مداری و بازاریابی را به کار ببرد تا به اهداف خود از فعالیت در حوزه شغلی رسیده و همین طور بنگاه املاک را به هدف خود از انعقاد قرارداد استخدام مشاور املاک برساند.

چگونگی کسب مهارت‌های لازم برای مشاور املاک

ashome ashome

افرادی که می‌خواهند فعالیت خود را در این شغل آغاز نمایند، باید آموزش‌های گوناگون و مختلفی مانند آموزش فایل‌یابی، آموزش قوانین و ضوابط شهرداری، آموزش اصول مشتری‌مداری، آموزش انواع ساخت‌وساز، آموزش شناخت انواع املاک و مستغلات و سایر آموزش‌های مربوطه را فرا گیرند و علاوه بر آن، قوانین و مقررات حقوقی و ثبتی را مطالعه نموده و دانش خود را در این زمینه‌ها به سطح مورد نیاز برسانند.

مشاورین املاک باید در آغاز کار حدود کاری خود را مشخص نمایند. منظور از حدود کاری، ساعات فعالیت در این شغل است. افراد باید بدانند می‌خواهند به‌صورت تمام‌وقت در این حرفه مشغول بوده و یا قصد دارند شغل دوم خود را مشاور ملکی بنگاه املاک قرار دهند. پس از برنامه‌ریزی در این باره و فراگیری آموزش‌های مرتبط، مشاورین املاک می‌توانند با انعقاد قرارداد استخدام مشاور املاک به‌طور آزمایشی، در بنگاه‌های املاک فعالیت نموده و در صورت تمایل به ادامه همکاری از سوی بنگاه املاک، قرارداد خود را نهایی نمایند.

نتیجه‌گیری

ashome ashome

مشاوران املاک زمانی به اهداف خود از اشتغال به این حرفه می‌رسند که مهارت‌های مورد نیاز را فرا گرفته باشند و یکی از راه‌های فراگیری این مهارت‌ها، آشنایی با آن‌ها و داشتن آگاهی است. افرادی که می‌خواهند با بنگاه‌های املاک قرارداد استخدام مشاور املاک منعقد نمایند، باید دانش مورد نیاز را برای فعالیت در این حرفه مانند دانش ثبتی، دانش اصول مشتری‌مداری، دانش شناخت انواع املاک و دانش بازاریابی و تجزیه و تحلیل بازار مسکن فرا گرفته و برای رسیدن به موفقیت و کسب درآمد بالا و کسب اعتبار در این حرفه، تلاش لازم را نموده و از تجربه مشاورین املاک موفق در این راه استفاده نمایند.